Skip to main content

În 72 de ani de întreceri la clasa regină, motociclismul pe circuit nu a cunoscut un sezon mai atipic decât cel pe care îl încheiem. Cu 14 etape înghesuite în doar patru luni și curse disputate numai în Europa, au fost totuși momente unice, pe care le vom plasa peste ani ca fiind întâmplate în “anul pandemiei”.

Şase dintre curse s-au desfăşurat în Spania, iar campion mondial a fost încoronat tot un spaniol, Joan Mir, care a câştigat o sigură etapă, Marele Premiu al Europei, de la Valencia. De altfel, mulţi piloţi au înregistrat în acest an primele lor victorii în circuitul mondial, iar acest sezon de tranziţie poate fi perceput şi ca unul în care s-a făcut trecerea către noua generaţie de piloţi.

Iată reperele care au conturat, în ordine cronologică, sezonul 2020 de MotoGP:

Etapa 1, debut de sezon în MotoGP, adio sezon pentru Marc Marquez

Sezonul a început în mijlocul verii, pe 19 iulie, în Andaluzia, la Jerez de la Frontera, deşi iniţial etapa fusese reprogramată pentru 3 mai. Fabio Quartararo a obţinut prima sa victorie la clasa regină, aceasta fiind şi prima victorie a unui motociclist francez în MotoGP, după mai bine de 20 de ani, când Régis Laconi câştiga Marele Premiu al Comunităţii Valenciene, în 1999. A fost etapa în care şi-au făcut debutul în MotoGP Alex Marquez, fratele lui Marc, şi sud-africanul Brad Binder, doi piloţi care vor avea un cuvânt greu de spus în ediţiile viitoare.

Etapa a fost totuşi marcată de accidentul campionului Marc Marquez, care l-a scos pe acesta din circuit pentru tot sezonul. Plecat al treilea pe grila de start a reușit să-l depășească pe Vinales, dar în turul 4 a fost victima unui accident teribil când era deja în frunte. S-a lovit și la cap și la umăr în cădere. Oricine ar fi abandonat, dar nu și spaniolul care a reușit să se redreseze incredibil. A ajuns însă pe locul 16 și a început o adevărată remontada pe pistă.

Marquez a revenit fantastic pe locul 3 și se pregătea să-l atace din nou pe Vinales, dar a pățit-o exact în același viraj – a fost aruncat din șa și, de această dată, orice efort de a reveni a fost inutil.  Marquez a avut nevoie de ajutor pentru a-și scoate casca și apoi a fost transportat pe targă la clinica de pe circuit, având dureri la brațul drept, la care a şi fost operat.

Etapa a 2-a, Fabio Quartararo confirmă

Acelaşi circuit de la Jerez de la Frontera, acelaşi câştigător, Fabio Quartararo, numai că totul se întâmplă o săptămână mai târziu, pe 26 iulie. De această dată s-a concurat sub titulatura Marelui Premiu al Andaluziei. La 21 de ani, trei luni şi şase zile, Fabio Quartararo a devenit al doilea cel mai tânăr pilot care câştigă două etape consecutive la clasa regină, după Marc Marquez în 2013, care avea 20 de ani, cinci luni şi patru zile. A fost o triplă Yamaha, cu Vinales şi Valentino Rossi completând podiumul, prima triplă realizaă după mai bine de şase ani, de la Grand Prix-ul Australiei, din 2014.

Etapa a 3-a, KTM întoarce foaia istoriei, după 47 de ani

Circuitul Masaryk, din Brno, s-a pregătit pentru sărbătoare pe 9 august, când a avut loc Grand Prix-ul Cehiei. În mod cu totul neaşteptat a câştigat sud-africanul Brad Binder, la primul său sezon în Moto GP, fiind totodată primul non-european câştigător de etapă, după australianul Jack Miller, în 2016. Mai mult, victoria lui Binder a avut şi rezonanţă istorică. KTM, echipa sa, a devenit primul constructor non-italian sau non-japonez care câştigă un Mare Premiu, după nemţii de la Konig, în anul 1973. În clasamentul cursei, Binder, 24 ani, a fost urmat de italianul Franco Morbidelli (Yamaha) şi de francezul Johann Zarco (Ducati), care a furnizat o mare surpriză când a obţinut pole position-ul.

Etapa a 4-a, cum a driblat moartea “Il Dottore” Rossi

Lui Andrea Dovizioso îi place în Austria, iar după ce a câștigat Marele Premiu din 2019, pe 16 august și l-a trecut în palmares și pe cel din 2020, care s-a desfășurat în Stiria, pe circuitul de la Spielberg. Al doilea a trecut linia de sosire Joan Mir, aflat la primul său podium din carieră, nimeni nebănuind atunci că la finalul sezonului tânărul spaniol va fi noul campion mondial. Etapa a fost însă marcată de un incident care era să-i fie fatal legendarului Valentino Rossi.

În turul al treilea din cursa austriacă, Johann Zarco l-a depășit pe Franco Morbidelli, însă a frânat prea devreme după devansare, chiar în fața italianului. Zarco a fost lovit din spate și aruncat brutal de pe motocicletă, care și-a continuat singură traseul, la viteză maximă, trecând milimetric pe lângă Maverick Vinales și Valentino Rossi , tocmai intrați în curbă. Dacă motocicleta francezului i-ar fi lovit pe unul dintre cei doi, am fi putut asista la o veritabilă tragedie, potrivit experților. De altfel, Rossi a părut chiar să frâneze pentru a evita un impact fatal, iar mai apoi s-a declarat șocat de ce a trăit.

Etapa a 5-a, cursa cu numărul 900, una de neuitat

Piloţii au mai rămas o săptămână în Styria, cursa din 23 august desfăşurându-se tot pe circuitul de la Speilberg. A fost cursa cu numărul 900 din istoria clasei regine, iar ea a fost câştigată după o luptă dramatică de portughezul Miguel Oliveira. Şi această cursă a fost marcată de un incident curios, Maverick Vinales aruncându-se literalmente de pe motocicletă în turul 17, când a realizat că sistemul ei de frânare a cedat, la finalul liniei de start/sosire, după care aceasta s-a aprins ca o torţă.

Cursa a fost stopată cu steag roșu, în urma impactului dur al vehicului de uzină Yamaha, cu barierele de protecție. Turul final a fost unul neverosimil. Miguel Oliveira a profitat de bătălia primilor doi clasaţi Pol Espargaro şi Jack Miller, a adoptat trasa corectă și a încheiat victorios un Mare Premiu al Stiriei formidabil.

Etapa a 6-a, primul Grand Prix cu spectatori al sezonului

Franco Morbidelli a câştigat, la 25 de ani, prima sa cursă în MotoGP. El s-a impus pe data de 13 septembrie, în San Marino Grand Prix, în faţa a 10.000 de fani care au avut, în mod excepţional, dreptul să asiste la cursă.

Pilotul italo-brazilian i-a devansat pe Francesco Bagnaia, Joan Mir si Valentino Rossi, în timp ce Fabio Quartararo a căzut de două ori şi a pierdut şefia clasamentului general. Niciodată în istoria sa, începută în 1949, elita motociclismului mondial nu oferise atâția învingători, pe motociclete diferite, în doar şase curse.

Etapa a 7-a, al şaselea câştigător diferit

20 septembrie 2020. O nouă cursă, un nou câştigător: Maverick Vinales. A fost din nou o cursă nebună, plină de neprevăzut. Cu 7 tururi înainte de final, Francesc Bagnaia, care tot încerca să îi ameninţe poziţia de lider a lui Vinales a căzut și l-a lăsat pe acesta la conducere, cu un avans consistent de 4 secunde în față urmăritorilor.

Maverick Vinales, care bifase deja al treilea pole-position în acest an, a reușit până la urmă să concretizeze aceste rezultate într-un succes. În spatele sau însă, luptă a fost dură. Joan Mir, care se afla pe 4, a trecut mai întâi de Fabio Quartararo, iar apoi şi de Pol Espargaro, într-iun final pasionant.

Etapa a 8-a, al treia victorie pentru Quartararo

Pentru 27 septembrie, elita motociclismului mondial s-a reîntors în Spania, de data aceasta în Catalonia. După primele două victorii din debutul sezonului, Fabio Quartararo a bifat al treilea succes stagional, pe circuitul de la Montmelo.

În urma acestui succes, Quartararo a preluat şi şefia clasamentului general, pe locurile 2 şi 3 fiind spaniolii Joan Mir şi Maverick Vinales, în timp ce italianul Andrea Dovizioso, care era pe primul loc până la MP al Cataloniei, a ajuns pe poziţia a 4-a după ce a căzut pe circuitul din Spania chiar în timpul primului tur. Quartararo a fost urmat în cursă de spaniolii de la Suzuki, Joan Mir, respectiv Alex Rins.

Etapa a 9-a, Alex Marquez începe să strălucească

Danilo Petrucci a obţinut la 30 de ani prima sa victorie în MotoGP pe un circuit din afara Italiei. S-a întâmplat în Franţa, pe 11 octombrie, după un Grand Prix marcat de răsturnări de situație. Vremea și-a pus din nou amprenta pe întrecerea de la Le Mans. Startul a fost amânat cu câteva minute din cauza ploii, iar numărul de tururi a fost redus de la 27 la 26. Danilo Petrucci a preluat conducerea cursei aproape de finalul primul tur, după care a mers ceas şi a profitat din plin de faptul că în spatele său s-au produs mai multe incidente.

Tot atât de semnificativă ca performanţa lui Petrucci este cea a ocupantului locului doi, Alex Marquez, care a pornit în cursă de pe locul 18! Debutantul spaniol a reușut o dublă performanță: cel mai bun rezultat al său în MotoGP, dar și cea mai bună clasare a unui pilot Honda în acest sezon.

Etapa a 10-a, cursa fără niciun campion mondial

Pe 18 octombrie, Alex Rins a devenit al optulea câştigător de cursă din 2020. Aragon Grand Prix ne-a oferit o premieră pentru cursele disputate în MotoGP de mai bine de un deceniu. Mai precis, pentru prima dată după 1999, întrecerea n-a avut la start vreun campion mondial, unicul din circuit în absenţa lui Marc Marquez, legendarul Valentino Rosssi, fiind infectat cu noul coronavirus. Startul a fost deosebit de spectaculos.

Franco Morbidelli a plecat excelent, însă în primul viraj a intrat prea larg și a fost depășit de Vinales și Quartararo. Rins, care a plecat de pe 10, a țâșnit fantastic, și urca până pe patru, înaintea lui Miller, Mir, Nakagami, Dovizioso, Marquez și Petrucci. Finalul de cursă avea să-i dea câștig de cauză lui Rins, care a profitat din plin de atuurile motocicletei Suzuki. El a fost urmat de Alex Marquez, care a bifat astfel al doilea podium consecutiv.

Etapa a 11-a, liderul fără victorie

A doua întrecere din Aragón s-a desfășurat, pe 25 octombrie 2020, în condițiile absenței lui Valentino Rossi, încă infectat cu Covid. Franco Morbidelli, pilotul italian cu rădăcini braziliene a semnat al doilea succes al stagiunii și al carierei. Alex Rins a trecut linia de sosire al doilea, iar tandemul Suzuki și-a asigurat o nouă dublă clasare pe podium.

Joan Mir a încheiat al treilea, însă și-a extins cu succes avansul la 14 puncte, la vârful ierarhiei sezonului, fără să-şi fi trecut în palmares vreo victorie de etapă. Fabio Quartararo a avut parte de un nou Mare Premiu chinuitor pe Motorland Aragón, el trecând abia al optulea linia de sosire.

Etapa a 12, primul succes al viitorului campion mondial

Joan Mir a câştigat primul său Mare Premiu exact în momentul în care avea nevoie, pentru a-şi mpri avandul în fruntea clasamentului piloţilor. Cursa de la Valencia s-a desfăşurat sub titulatura de Marele Premiu al Europei, lucru care nu se mai întâmplase din 1996. Joan Mir a făcut o cursă perfectă, reuşind să-și asigure un final lipsit de presiuni exterioare.

Mir a devenit al nouălea câștigător de etapă din 2020, în fruntea unui podium sută la sută spaniol. Victoria din după-amiaza valenciană avea însă și o altă însemnătate. Fostul campion de la Moto 3 avea de-acum 37 de puncte față de Fabio Quartararo și Àlex Rins, aflați la egalitate pe locul secund al ierarhiei intermediare. Cu 50 de puncte maxim disponibile, până la sfârșit de sezon, devenea principal favorit la titlul de campion mondial.

Etapa a 13-a, jocurile sunt făcute, avem campionul

A doua cursă de la Valencia, de săptămâna trecută, s-a jucat cu cărţile pe masă. Calculele erau simple. Quartararo şi Rins trebuiau să facă imposibilul şi măcar unul dintre ei să câştige, în timp ce sperau să se bucure de răul altuia, Joan Mir, care n-ar fi trebuit să intre în puncte. Dar Mir a făcut o cursă prudentă şi a obţinut mai mult decât avea nevoie, în condiţiile în care Quartararo a abandonat în turul al 8-lea, iar  Rins a terminat în afara podiumului.

Locul 7 în cursă, la aproape 4 secunde de câştigătorul Franco Morbidelli, i-a fost suficient pentru a-şi asigura primul titlu mondial la clasa regină, cu o etapă înaintea finalului de sezon. Un campion neaşteptat şi atipic, întocmai ca şi sezonul încheiat. Pentru că Joan Mir nu a fost neapărat cel mai rapid și nu a făcut furori până la finalul sezonului, dar a fost consecvent şi a comis puține greșeli.

Etapa a 14-a, primul portughez care câştigă acasă

Final de poveste al sezonului 2020. Miguel Oliveira a devenit primul portughez care a câştigat Grand Prix-ul de casă, desfăşurat chiar pe teritoriu lusitan, în Algarve, la Portimao, o victorie emoţionantă pentru motociclistul care se impunea şi în 23 august în Austria, la Spielberg. Si astfel, Miguel Oliveira a devenit al doilea pilot cu cele mai multe victorii în 2020, după Fabio Quartararo. Performanţa portughezului este astfel de-a dreptul incredibilă, ţinând seama că el a concurat anul acesta cu o KTM neoficială şi a reuşit totuşi să le ia faţa motocicletelor de uzină.

Leave a Reply

twenty − 14 =