Skip to main content

Schimbările climatice au dat de gândit foarte mult în ultima perioadă, iar din această cauză, oamenii încearcă să găsească soluții pentru a elimina emisiile de dioxid de carbon. Una din pricipala sursă a emisiilor de carbon este zborul cu avionul, însă acest lucru va deveni istorie în următorii ani, asta pentru că organizația Shift2Rail a venit cu o idee impresionantă. Ești pregătit? Cum ar fi să călătorești de la Paris la Berlin cu un tren, în doar o oră?

În următorii 20 de ani, zborurile cu avionul vor fi înlocuite de trenuri

Imaginează-ți acest lucru: ești în anul 2045, pe peron în Berlin, în așteptarea unui elegant Hyperloop care va intra în stație fără zgomot, iar apoi te va duce în doar o oră la Paris, acolo unde ai o întâlnire importantă. Mai apoi, vei lua un alt tren pentru a călători la Barcelona în weekend, iar drumul va dura nici mai mult, nici mai puțin de 90 de minute. Chiar dacă acest lucru îți poate părea SF acum, există motive reale să credem că acesta este viitorul călătoriilor.

Având în vedere că cea mai mare parte din emisiile de dioxid de carbon este eliminată de avioane, cercetătorii care monitorizează schimbările climatice susțin că o soluție este de a muta transportul aerian pe pământ. Astfel, căile ferate vor fi viitorul!

„Dacă dorim să atingem obiectivele privind eliminarea emisiilor de carbon și schimbările climatice, transportul feroviar este instrumentul de care avem nevoie”, a declarat pentru Euronews Carlo Borghini, șeful Shift2Rail, organismul UE responsabil cu stimularea cercetării și inovării în sectorul feroviar.

Citește și: Ultimele rapoarte privind schimbările climatice au alertat pe toată lumea! Iată ce poți face chiar tu pentru a preveni încălzirea globală

Trenurile se mândresc deja cu acreditări versi impresionante, în raport cu alte tipuri de transport. În forma sa actuală, trenul este responsabil doar pentru 0,5% din emisiile de carbon din UE. Cu toate acestea, este un drum lung până când cetățenii statelor din Europa folosesc sau încurajează transportul feroviar. În ciuda experienței profunde a continentului în acest sector și a rețelelor feroviare avansate, în prezent doar aproximativ 7% din pasageri și 11% din mărfuri călătoresc pe calea ferată. Acest lucru se întâmplă în principal pentru că nu servicii directe de tren care să lege capitalele importante din Europa. În plus, în prezent trenul poate fi o alternativă costisitoare, nesigură și incomodă pentru mulți pasageri.

Europa va avea un spațiu feroviar unic

În urma pandemiei de coronavirus, prioritățile s-au schimbat și există un apetit real și un impuls politic major pentru a schimba starea actuală. Organizația Shift2Rail își propune să creeze un Spațiu Feroviar Unic European (SERA). Este o idee concepută pentru a permite o mobilitate transfrontalieră fără sincope pe continent și pentru a simplifica rețeaua pentru operatorii feroviari.

”Trebuie să ne asigurăm că avem în Europa o singură rețea europeană, ceea ce înseamnă că obiectivul nostru la final este să transportăm mărfuri dintr-o parte în alta a continentului. În același timp, trebuie să facem același lucru pentru călători, pentru a ne asigura că orice operator de tren, orice întreprindere feroviară poate opera trenuri în fiecare parte a Europei fără a fi nevoie să facă modificări în locos, în vagoane, în putere și în sistemul de semnalizare”, a declarat Carlo Borghini, Director executiv Shift2Rail.

Dincolo de SERA, Shift2rail se bazează pe o finanțare de aproximativ un miliard de euro pentru a contribui la stimularea inovării către trei obiective specifice: reducerea costului ciclului de viață al sistemului feroviar, dublarea capacității existente și reducerea întârzierilor în rețea. ”Următorul pas este de a aduce pe piață inovarea în domeniul cercetării feroviare: investițiile în soluții tehnologice care trebuie implementate, migrate… transformarea sistemului de beton”, spune Borghini.

Citește și: DE CE NE TEMEM DE ÎNCĂLZIREA GLOBALĂ? FRIGUL A FOST DINTOTDEAUNA MARELE DUŞMAN AL VIEŢII, RĂCIREA CARE URMEAZĂ REPREZINTĂ AMENINŢAREA MORTALĂ

De asemenea, un alt lucru care ar putea atrage pasagerii trenurilor este probabil posibilitatea tentantă de a reduce drastic timpul de călătorie între marile orașe europene la emisii zero. Companii precum Nevomo din Polonia și Zeleros din Spania depun eforturi pentru a face acest lucru o realitate prin dezvoltarea unui sistem feroviar maglev hi-tech și, respectiv, a unui sistem scalabil Hyperloop. Scopul este de a atinge viteze de 1 000 km la zero emisii.

”Hyperloop este un nou mod de transport care reduce practic frecarea, care este principala sursă de ineficiență în transport. Cele două fricțiuni principale sunt aerodinamica: atunci când vehiculul se mișcă, există o anumită rezistență a aerului. Iar cealaltă este frecarea solului care se întâmplă atunci când o roată atinge solul. Pentru a evita asta. Am pus vehiculul într-un tub în care eliminăm cea mai mare parte a aerului și pe cealaltă parte facem vehiculul să leviteze, astfel încât să nu atingă niciun sol. Reducem frecarea principală și putem lucra cu o eficiență energetică de cinci până la 10 ori mai mare decât un avion”, a explicat Juan Vicén Balaguer, cofondator și Director de Marketing al Zeleros Hyperloop.

Conceptul Hyperloop își are rădăcinile la începutul secolului al XIX-lea, când inginerul mecanic George Medhurst a propus pentru prima dată o metodă de transport de persoane și bunuri folosind tuburi pneumatice. Dar Elon Musk a fost cel care a dat o nouă viață ideii atunci când a lansat un concept open-source pentru un sistem de tranzit în masă Hyperloop în 2013.